5
B
בלוג
15
P
הודעה
02.02.2017

SEO 2017- טרנדים החמים והמלצות

מחבר את המאמר: ג'אינלוקה פיורלי (Gianluca Fiorelli) יועץ בינלאומי בתחום ה-SEO, יועץ אסטרטגי בתחום אינטרנט, מיסד חברת IloveSEO, פועל בתחום קידום אינטרנט מ-2004, אחד מהמומחים המובילים בארגון Moz

שנת 2016 הסתיימה, היא הייתה מלאת חידושים ושינויים מרחיקי לכת שעברו על תחום ה-SEO בכלל ועל Google בפרט. לאחר סקירה מקיפה של מוצרים חדשים, עדכונים של פרמטרים באלגוריתמים לחיפוש, רישום פטנטים ורכישות חדשות של-Google אפשר להסיק מסקנות הבאות:

  • Google מתקדם בצעדי הענק לעולם המובייל. וכתוצאה, כבר השנה יושק אינדקס חדש מבוסס-מובייל, מה שאומר שבקרוב מנוע החיפוש יסרוק את גרסאות המובייל של אתרים
  • חיפוש מבוסס קישורים עדיין חשוב, אבל Google מקדם חיפוש אישי, סמנטי ומתאים לעדיפויות אישיות. הדבר רלוונטי עוד יותר כשיש יותר ויותר משתמשים בגאדג'טים ניידים
  • תחום של חיפוש קולי נמצא גם כן בסדר עדיפויות של-Google. המתחרה הבולט ביותר בתחום הואBing
  • מאז כניסתו של ג'ון ג'יאננדריאה לתפקיד של סגן נשיא Google להנדסת חיפוש, רואים שימוש נרחב באלגוריתמים של בינה מלאכותית ולימוד עצמי בכל תחומים של מנוע החיפוש של Google. ב-2017 צפויה התפתחות נוספת של האלגוריתמים, אפשר לצפות לשדרוג של אלגוריתם המרכזי של Google- קליברי (Hummingbird)
  • צורך ביישום חיפוש לוקאלי גובר בעולם של חיפוש מובייל. בשביל לענות לצרכיי חיפוש המקומי הושק עדכון Possum גם פיתוחים אחרים בתחום חיפוש מקומי. לשם כך חברת וראינו Google רכשה חברת UrbanEngines שמתמחה בפיתוח מערכות בתחום "אינטרנט של דברים" (“Internet of Moving Things”)
  • רכישת של חברות סטארט אפ כגון: aMoodStock , EyeFluence, Anvato, Famebit מעידה על כך ש-Google עומד לשים למכרז העשייה שווק הויזואלי

מעבר מעולם דסקטופ למובייל

עד לתקופה אחרונה מומחיי ה-SEO התייחסו לחיפוש מובייל רק ברמה של רכיב של אופטימיזציה מנוע חיפוש כללי, כמו לדוגמה: חיפוש לוקאלי. אחרי השקתו של פרויקט Google AMP בשנת 2015 מאזן לא התשנה במיוחד. מומחי ה-SEO מתייחסים אל-AMP רק בתור סעיף משלים ולא הכרחי ברשימת המטלות,ולא לוקחים את זה כקריאה לפעולה מ-Google להפוך את כל החיפוש ב-Google לחיפוש מובייל

אחרי ההודעה של-Google על הרצת אינדקס החיפוש Mobile first והפיכתו לאינדקס החיפוש העיקרי בתוצאות החיפוש, הכוונה נהיו ברורות ב-100% ומבשרות על המהפכה בתחום החיפוש: אחרי 18 שנה של שליטתם של מחשבים הנייחים, הגיע זמן לפנות את הדרך למכשירים הניידים

אפשר לראות סיבה לשינויים לפי ניתוח תנועת גולשים לפי מכשרים בתרשים הבא:

בתרשים מעלה מוצגים נתוניי הגלישה של Similarweb עבור חודש נובמבר 2016. נלקחו נתונים של חמשת האתרים הפופולריים של ארה"ב וקטלגו לפי תחומיי תוכן של אתרים. הניתוח הנ"ל לא יכול להיחשב כמייצג את כל השימוש באינטרנט בעולם, אבל הוא כן מצביע על מגמת העלייה של כמות הגולשים ממכישים ניידים בהשוואה למחשבים נייחים. אפשר לראות את זה בתרשים ב-20 קטגוריות של אתרים מתוך 24 קטגוריות. בארבעת קטגוריות נותרות רואים שימוש יותר שכיח במחשבים נייחים, להלן רשימת הקטגוריות הללו:

  • מחשבים ואלקטרוניקה
  • אינטרנט ותקשורת
  • מדע
  • תיירות

כמובן, זה לא אומר שגולשים באתרים מתחומים האלה משתמשים רק במחשבים נייחים. יש תחזית לעליה של גלישה ממכשירים ניידים גם באתרי מתחומים הללו

האם זה אומר שאנחנו צריכים לשכוח מחיפוש הנייח הרגיל? כמובן שלא, זו תהיה טעות גדולה, במיוחד כשזה נוגע לאתרים שמוכרים מוצרים- עדיין מחשבים נייחים הם עדיפים ע"י הגולשים.

מה לתכנן לשנת 2017?

תעשו הכנות להשקה הקרובה של אינדקס מובייל (mobile-first index), ככל הנראה הוא יושק במהלך 2017. חברת Google כבר נתנה לרשות מנהלי אתרים מספיק זמן להיערך לשינוי המובייל:

  • אם עדיין אין לכם גרסה ניידת של האתר, תבנו אותה
  • תתאימו אתר נייד ואתר רגיל שיהיו זהים מבחינת תוכן. תתנו עדיפות לעיצוב אדפטיבי
  • הוסיפו סימון של מידע מובנה בגרסאות מובייל של עמודים
  • תעשו אופטימיזציה של מרה ואת חווית משתמש (UX)
  • תרעננו ותשנו שיטת הקישורים, ככה שהיא תהיה זהה בגרסאות ניידת ומובייל של האתר. אין עדיין מידע האם יילקחו בחשבון קישורים לגרסה הרגילה של האתר אחרי השקתו של מובייל אינדקס
  • אם אתם סבורים שלא תצליחו לבנות את גרסת המובייל מלאה וזהה לאתר הרגיל שלכם עד סוף 2017, אז הפתרון הוא להשאיר את הגרסה הרגילה (Desktop) בלבד. ב-Google הדגישו שאחרי מעבר לאינדקס מובייל הם לא מתכוונים להפסיק לסרוק את גרסאות השולחניות של אתרים. זו תהיה גם השיטה אם לאתר יש גרסת ה-APM ואין גרסת מובייל
  • אנחנו ממליצים לעדכן את הגרסה העדכנית של Screaming Frog

ה-AMP

זה היה בין הפרויקטים החשובים ביותר בשביל Google ב-2016. באוקטובר 2015 הכריזה Google על השקתו של פרויקט AMP. בתחילת הדרך ה-AMP גרסה הייתה זמינה רק עבור אתרי חדשות, אך היום Google מוצגת תוצאות ה-AMP גם באתרי e-commerce ובאתרי מתכונים. אם תנועת הגולשים באתר שלכם מגיעה מחיפושים ניידים, מומלץ להכניס לרשימת המטלות שלכם הכנת גרסת ה-AMP. וזה צריך להיות בראש סדרי עדיפויות אם יש לכם בלוג, אתר חדשות או אתר מתכונים. בקשר לאתרים של חנויות וירטואליות אתם יכולים להתנסות ב-AMP, אך העדיפות עבורכם צריכה להיות ה-PWA

ה-PWA
Progressive Web Apps

אנחנו סבורים כי אחד השינויים הבולטים בתחום ה-SEO ב-2017 יהיה קידום של PWA. נכון להיום אי-אפשר להתאים אתר e-commerce לפלטפורמת ה-AMP לחלוטין, בנוסף הסטנדרט החדש של זמן טעינת העמוד של-3 שניות לא כל כך ניתן ליישום, אפילו עם גרסת המובייל עם רמת האופטימיזציה הכי גבוהה.

היבט נוסף מאוד חשוב ל-Google זה בטיחות. כאן נדגיש ש-PWA עובד רק ב-HTTPS. לאור האמור לעיל, רוב הסיכוים ש-Google תעודד את מנהלי אתרים ליישם את ה-PWA

אם יש לכם אתרי מכירות ועדיין אין לכם אפליקציה ניידת ואתם שוקלים לבנות אפליקציה לשתי מערכות הפעלה – IOS ו ANDROID, אז Progressive Web Apps יהיה לכם פתרון מעולה.

קונספט ה-PWA מאפשר לאתר להופיע בצורת אפליקציה, גם ללא חיבור אינטרנט

הבנת הדיבור – יעד המרכזי של בינה מלאכותית

זה הכותרת של עמוד הבית של צוות פיתוח ה-(NLU (Natural Language Understanding באתר Google Research. מחבר המאמר מר' ג'ון ג'יאננדריאה - סגן נשיא Google להנדסת חיפוש

להלן קטע מהמאמר:

  • "תחומי מחקר של-Google NLU הם דקדוק, שיחה, ניתוח רב-לשוני, הבנת מצבי רוח, מתן תשובות לשאלות ובפרט פיתוח מערכות אפקטיביות שלומדות בעצמן מנתונים מתויגים ולא מתויגים"
  • קטע הזה רומז לנו מהו התחום הפעילות העיקרי של-Google נכון לעכשיו וכיוון ההתקדמות לעתיד הקרוב
  • אחת המשימות העיקריות של צוות הפיתוח NLU הוא פיתוח אלגוריתמים להבנת ההקשרים. הבנת ההקשרים בטקסט הנו תנאי הכרחי להבנת אלמנטים המורכבים של כל טקסט או שיחה, דבר מאוד חשוב לפיתוחם של סביבות חיפוש החדשניות כגון Google Assistant או ..
  • Google Home
  • כמוכן הקשרים ושפה טבעית הם בסיס ל- Rank Brain
  • יותר על כך, Google מתכוונת ברצינות לפתח טכניקה להבנת אמצעי לשוני כל כך מסובך כמו מטפורה. ברגע שמערכת החיפוש תדע לפצח ולהבין משמעויות של מטפורות זה יאפשר לה להבין גם אמצעים לשוניים רטוריים אחרים שאנו משתמשים בדיבור

למה Google כל כך מעוניינת בשפה טבעית?

מטרה של Google היא לענות יותר טוב לבקשות חיפוש של המשתמשים. בשביל זה היא צריכה היא צריכה ללמוד:

  • להבין על מה מדובר בכל טקסט ואתר (סמנטיקה לקסיקלית)
  • להבין, מה משתמשים מחפשים, לעבד את הבקשות כתובות וקוליות (עיבד שפה טבעית)

אם נבחן את ההיבט העסקי של התעניינות של Google בשפה טבעית אז הסיבות יכולות להיות כדלקמן:

  • הביקוש לעוזרים קוליים אוטומטיים גודל
  • 40% מהמשתמשים התחילו להשתמש בעוזרים קוליים רק לפני חצי שנה (למרות קיומם כבר תקופה ארוכה)
  • לפי הנתונים הסטטיסטיים, כיום כ-20% מכל בקשות החיפוש נעשות באמצעות קול. לפי הערכה של Microsoft, ב-2020 בקשות קוליות יגיעו ל-50% מכלל הבקשות החיפוש
  • רכב ובית - אלא המקומות בהם משתמשים הכי הרבה בחיפוש קולי
  • לפי נתח אוכלוסיה, רוב המשתמשים של חיפוש קולי הם בני נוער, כך הודיע Google עוד ב-2014. בני נוער גדלים, מוצאים עבודה והופכים להיות הורים בעצמם

בגלל הסיבות הללו Google הקימה את Google Assistant ואת Google Home. בעתיד Google מתכוון להוסיף דוחות על חיפושים קוליים ב-Search Console

מה לתכנן לשנת 2017?

  • לעשות סימון נתונים מובנים בגרסת המובייל של האתר

צריך לעשות את זה לא רק בגלל ש-Google עובר למובייל אינדקס; סימון נתונים מובנים הנו אחד מהכלים העיקריים של Google להבנת התוכן של עמוד אינטרנט

Google משפר את חווית החיפוש באמצעות Rich Cards בחיפוש מובייל. פורמט Rich Cards הוא מעין גרסה מפותחת של ה- Rich Snippets – המאפשרים להגדיל את שטח התצוגה בדף תוצאות החיפוש במידע עשיר ורלוונטי

אם אתם מודאגים מירידת ביצועים, עכשיו זה הזמן טוב ליישם את ה-JSON-LD (גם בגלל ש-Google נותן העדפה לפורמט סימון הנ"ל)

  • אופטימיזציה למיקום

תוצאות החיפוש מובייל יותר בולטות. כמוכן Google Home משתמש בהם. נכון לעכשיו ישנן וכמה כלים שמאפשרים לאתר את השאילתות שמחזירות תגובות מורחבות. כמו למשל:

  • GetStat ; Moz – כמו Keyword Exolorer SERPS Analysis
  • גם MozPro Campaigns בסעיף Rankins
  • SEMRush בעמוד Positions בסעיף Organic Research ב-Domain Analysis
  • תתחילו להשתמש ב-Google Assistant API ותתנסו עם פקודות קוליות של Google
  • Rank Brain - אחד המרכיבים העיקריים במנוע החיפוש שעובד עם שפה טבעית. לכן אם עוד לא השלמתם את התהליך כדאי לרענן את בחירת מילות מפתח
  • תחשבו על מיתוג כחלק אינטגרלי של אסטרטגיית ה-SEO שלכם

מנוע חיפוש Google מתאפיין בחיפוש מותאם אישית. התאמה אישית של החיפוש מקבל חשיבות עוד יותר גדולה עם כניסתם של עוזרים קוליים לזירה. זה אומר ש-Google יציג במקומות הראשונים האתרים שמשתמש כבר פתח בעבר ובהמשך את האתרים שנמצאים בקישורים של אתרים שמשתמש כבר ביקר בהם.

מכאן יש להסיק שברמה הטקטית יש להתמקד בשאילתות עם זנב ארוך, אבל מבחינה אסטרטגית יש צורך בעבודה כוללת להפיכת מוצרים ושירותים ,מוצאים על ידכם, למותג

אפשר להגיע ליעד הזה אם תתמקדו בפלח קונים גבוה בעזרת תוכן מתאים מוצג בפורמט האופטימלי עם קידום במקום הנכון לאנשים נכונים. השיטה מוצגת היטב ע"י Jono Alderson בכנס SearchLove London ב-2015. ניתן לראות את ההרצאה שלו בקישור

  • תחשבו מחדש על-Bing

אם Bing בשבילכם רק סתם מנוע חיפוש לא מעניין, אז תחשבו שוב! עוזרים קוליים הפופולריים Siri ו Alexa עובדים על השרתים של Bing. כמוכן Bing הוא מנוע חיפוש ברירת מחדל של עוזר קולי Сortana. תחשבו בכמה מכשירים על בסיס של IOS, OSX, Windows 10, Amazon ECHO משתמשים בכל העולם, ותבינו עד כמה זה יהיה מנוע חיפוש חשוב אם צמיחתו של תחום חיפוש קולי.

SE.LO.MO
(Search Local Mobile)

כבר לפני כמה שנים אנשי שיווק אינטרנט דנו בחשיבותו של ה-So.Lo.Mo SOcial, Local and MObile

דווקא היום, כאשר רוב הגולשים משתשים במכשירים ניידים, עוזרים קוליים אישיים וצ'אט בוטים הופכים להיות פופולריים יותר ויותר, שיווק אמור להתמקד בחיפוש מובייל וחיפוש מקומי

כנראה שבעתיד הקרוב אנחנו נראה מגמה של שימוש מורחב יותר במשפטים ארוכים בגלל הצמיחה של שימוש בחיפוש באמצעות קול.

תוצאות החיפוש כאלה מהוות בעיה אחת והזדמנות אחת למנהלי אתרים. הבעיה היא שלמרות הכוונה המקומית הברורה בחיפוש, עמוד התוצאות לעתים קרובות לא יכלול תוצאות מהחיפוש המקומי. ההזדמנות טמונה עובדה ש-Google לא תמיד מצליח להציג תוצאות המתאימות לשאילתות כאלה.

תוצאות החיפוש כאלה מהוות בעיה אחת והזדמנות אחת למנהלי אתרים. הבעיה היא שלמרות הכוונה המקומית הברורה בחיפוש, עמוד התוצאות לעתים קרובות לא יכלול תוצאות מהחיפוש המקומי. ההזדמנות טמונה עובדה ש-Google לא תמיד מצליח להציג תוצאות המתאימות לשאילתות כאלה.

בנוסף לכך, אתרים מקומיים צריכים לדאוג "לקחת" את הבקשות חיפוש כאלה בשביל עצמן. יש כאן הזדמנות אמתית רק בגלל המקום ריק (לבינתיים, אך אחד לא חשב על זה)

איך עושים את זה?

לא צריך לנסות לכסות את כל הצירופים האפשריים של החיפוש הלוקאלי, שיכולים לשאול משתמשים עבור תחום אתר שלכם ומיקומכם. זה דומה ליצירת תוכן באיכות נמוכה מאוד, רק כדי להתאים אותו ל"קליברי" או RankBrain. כנגד השיטה הזאת מר' דוד מים מציע להתייחס לאתר שלך כ אל-API

"אתם, בתור מנהלי האתר צריכים להתכונן שביום אחד בהיר אף אחד לא יבוא לאתר שלכם. ניתוח צרכים, חיפוש ועיבוד מידע – כל זה יתקיים בתוך תוצאות החיפוש. אתרים שילכו עם הפרדיגמה הזאת יזכו ביותר לקוחות. זה בא לידי ביטוי בהוספת תיוג ב-Schema.org ו JSON-LD גם תכנית שותפות עם שירותים מיוחדים, שמשתפים פעולה עם Google בשביל הקלה בעסקות (כגון OpenTable או ZocDoc)”

וידאו

שימוש בשירותי וידאו אונליין גודל. טלוויזיה רגילה עדיין יותר פופולרית לפי שניתן לראות בתרשים הבא:

אם נתייחס לנתונים סטטיסטיים לפי גילאים מהתרשים הבא, נראה תמונה קצת שונה:

בתרשים לא מופיעים נתונים של אוכלוסייה הכי צעירה: בני 4 עד13. אם יש לכם ילד בגיל הזה, אתם בטוח יודעים שבגילאים האלה לרוב רואים וידאו אונליין

לרוב משתמשים במחשבים נייחים וניידים לצפייה בווידאו אונליין, אבל שימוש בסמארטפונים גודל

להלן עוד נתונים סטטיסטיים:

  • גיל הממוצע של ילד עם סמארטפון בבעלותו – 10.3 שנים
  • ילדים בגילאים 5 עד 13 קולטים יותר טוב מידע ויזואלי מאשר מידע טקסטואלי
  • כבר הרבה שנים ידוע שילדים משפיעים על הרגלי הקנייה של ההורים שלהם

למרות שהמחקר התמקד בבני נוער וילדים, הגידול הפופולריות של שירותי וידאו אונליין נרשמת בכל אוכלוסיית הגילאים

בהתחשב בכל, שיחד עם הצמיחה של אתרי וידאו עולה, נפח הפרסום מובנה עולה, ברור לנו מטרתם של הרכישות של-Google חברות כמו Anvato פלטפורמת גבייה עבור תוכן וידאו, או Famebit רשת מדיה שמחברת בין יצרני התוכן ומותגים. לא מסתפקים יותר רק עם YouTube

כלומר אם אנחנו מדברים על אסטרטגיה ה-SEO ושייק אינטרנטי לשנת 2017 צריך להתעמק יותר בתחום הווידאו (אם עדיין לא עשיתם את זה)

תמונות

ב-2017 צפויים לחזור דיונים על גביה עבור הצגת תמונות דרך מנוע החיפוש של Google.

Image Search הנו רכיב ותיק של Google. בשביל תחום ה-SEO לא היה ברכיב שום אינטרנט, מכיוון שהוא לא הביא תנועת גולשים לאתר. בשביל Google הוא לא רווחי, כנראה זה אחד הסיבות לרכישת חברת Moodstock ע"י Google והגדלת השקעות בפיתוח מנגנוני לזיהוי תמונות.

השקתו של תמיכה בתיוג Schema.org/Product לתמונות של המוצרים יאפשר ל-Google לצלוב תמונות של המוצר עם המאפיינים של המוצרים כמו מחיר, מבצעים, זמינות במלאי. זה יאפשר ל-Google להפיק רווחים מהצגת תמונות בחיפוש

מציאות מדומה

  • מהי הרכישה האחרונה של-Google – חברת Eyefluence
  • איזה מוצר השיק Google באוקטובר 2017? DayDream VR
  • מהו הרכיב המיוחד ביותר שהושק ב-Youtube? תמיכה שוידאו ותמונות בפורמט של360 מעלות

מה יש בתחום ה-VR שיכול לעניין משווקי אינטרנט? יכול להיות שמציאות מדומה גם ב-2017 תישאר מיועדת רק לכמות קטנה של משתמשים. אבל צריך להתכונן לגידול הפופולריות של התחום בעתיד הקרוב